יום שלישי, 24 במרץ 2015

מוציאים את החמ״ץ  ויחד איתו את עודף המשקל

״אני חייבת להוריד 15 ק״ג  וזהו ! אז אהיה מאושרת״ ? 

איך יכול להיות שמשפט זה שהוא כל כך שגור בפינו לא מוביל אותנו אל המטרה הנכספת להוריד במשקל ???? רובנו אומרים אותו פעמים רבות באופן כזה או אחר.. . ובכל זאת מתקשים להגיע לתוצאה !   
למה ? מה מונע מאיתנו להצליח להוריד את הקילוגרמים העודפים ???? 

אציג את ה״מוקשים״ שאנו טומנים לעצמנו במשפט, מילים בהן אנו משתמשים, המכשילות אותנו ומונעות מאיתנו מלהגיע לתוצאה הרצויה .
נתחיל במילה ״חייבת״ - מילה זו מכניסה לחוויה של אין ברירה, חוויה של לחץ, הכרח, וזו מעניקה תחושה שהמצב נכפה עלי ואין לי כל כך שליטה או בחירה.
ל״חייבת״ יש שתי אחיות ״מוכרחה״ ו- ״צריכה״ יחד שלושתן הן חמ״ץ :
חייבת - מוכרחה - צריכה.
האמנם ? האם באמת אני חייבת? מוכרחה ? צריכה ?                                             

בעזרת שאלה זו אני יכולה לנטרל את החשיבה האוטומטית שלי שאני חייבת, שכאמור מכניסה אותי לתחושת כניעה וחוסר שליטה במצב ומעבירה אותי לעמדת שחרור ובחירה שהיא עדיפה ! ידוע כי מה שנעשה מתוך רצון ובחירה, מלווה גם בשמחה והנאה ותוצאתו מבטיחה !
למילה השניה במשפט - ״להוריד״  יש הקשר שלילי כי אנחנו בדרך כלל רוצים להיות בעליה ולא בירידה.
ומה משמעות המילה ״וזהו״ ? השדר שעובר למוח הוא שהמשימה מאחורינו, הסתיימה, וכעת ניתן לחזור לדפוסים הישנים, לשגרת חיינו הקודמת זו הגורמת לנו שוב להתחיל להעלות במשקל וזה מה שבאמת קורה לרבים, נכנסים לדפוס ה״אקורדיון״ – יורדים ועולים ויורדים וחוזר חלילה.
המילה האחרונה במשפט, ״אז״ היא מילת תנאי - ״אז אהיה מאושרת״ אם אוריד 15 ק״ג אהיה מאושרת, האם אין לי רגעי אושר גם היום לפני שירדתי במשקל? האם המשמעות היא  שכעת אני אדם עצוב, או מדוכא בגלל עודף המשקל?   ואם באמת אני מתוסכלת האם מתוך תסכול אפשר לראות את המטרה הנכספת אליה אני שואפת ? אין ספק כי תחושה שלילית אינה מספיקה להשגת מטרה, אולי דווקא להיפך, מורידה מוטיבציה !

מתוך כל הנאמר לעיל מה הפלא שאני אומרת לעצמי שוב ושוב את המשפט ״אני חייבת להוריד 15 ק״ג  וזהו , אז אהיה מאושרת״  ודבר  לא קורה,  מסתבר כי השפה משפיעה על התוצאה !
איך אפשר לומר זאת בדרך אחרת כך שתניע אותי לרדת במשקל ולהישאר שם לתמיד?                                                                                                                                     
אציע כאן דוגמא שעשויה לחולל את השינוי הרצוי ולתמיד...
״אני רוצה להשיל מעלי 15 ק״ג ואז ארגיש טוב עם עצמי - ארגיש קלילות ושמחה ותחושה שהכל אפשרי ואוכל לממש את עצמי״  
המילה ״רוצה״ מלמדת על מצב של בחירה  ולא משהו שנכפה, היא מעניקה תחושה טובה של שליטה עצמית.
המילה ״להשיל״ מזכירה הורדת בגד - מזכירה פעולה יום-יומית זמינה ואפשרית, ומכניסה לתנועה. הרגשה טובה, קלילות, שמחה והכל אפשרי אלו מילים המכניסות להוויה חיובית וטובה שכייף להימצא בה, המטרה הופכת לנגישה ואפשרית ולא  משהו רחוק כמו ״אושר״ שלעיתים קשה אפילו להגדיר אותו ... ״מימוש עצמי״ - זהו צורך בסיסי של אדם ולכן אנו רוצים שיהפוך לחוויה קבועה בחיינו לחלק מהזהות שלנו. ״מימוש עצמי״ זהו מקום מיטבי שכל אדם שואף להיות בו, להתחבר לעצמו לרצונותיו לערכיו ...

אז אם ניפטר מהחמ״ץ - חייב, מוכרח, צריך , נחבר את המטרה למימוש עצמי ולביטוי הזהות שלנו, קרוב לוודאי שנשיג אותה והיא תהפוך לחלק מאיתנו ולא תחמוק יותר מאיתנו.

בעיתוי נפלא זה של עשרה ימים לפני הפסח מה מתאים יותר מלהפשיל שרוולים ולנקות את החמ״ץ ? החמץ בבית וזה הנמצא בלשון שלי.
איך עושים זאת ?  פשוט לשאול את עצמי האם אני באמת מוכרחה?  צריכה?  השאלה הפשוטה הזו עוצרת את החשיבה האוטומטית של החמ״ץ, מסלקת אותה ולהכניס במקומה את המילה החלופית - רוצה המחוללת שינוי, מעניקה תחושת חופש בחירה, ואיתה אפשר להרגיש חוזק ומוטיבציה לעשייה !  
אז קדימה לעבודה ! 

חג פסח שמח וכשר  לכולנו!


מיד אחרי הפסח !  בשיתוף עם איציק וקסלר יועץ תזונה ומאמן כושר
סדנת "ניקוי רעלים מבחוץ ומבפנים " - ניקוי פיזי ומנטלי                                                    
לפרטים אתם מוזמנים להתקשר אלי - 052-6560117