יום שלישי, 21 באוקטובר 2014

"אחרי החגים" כבר כאן ... חוזרים לשגרה ! 


למה כולנו מחכים לתקופה של "אחרי החגים" ? מדברים עליה ואוהבים אותה ? 
המון פעמים אנחנו שומעים ובעצמנו אומרים את המשפט: "אחרי החגים... נחזור לשגרה"
מצד שני, רבים מרגישים קושי בשגרה ואומרים " השגרה היא חיינו אך לא בשבילנו ... ?!? " 
האמנם ?
משהו בשגרה מחזיק אותנו, תומך בנו, נותן לנו מסגרת, בטחון, מכוון ומגדיר מה נכון, מותר, אפשר, או לא ... !
נעמי שמר כתבה על תקופה זו בשירה "התחדשות". הזדמנות להיזכר בפזמון  : 
" אחרי החגים יתחדש הכל, יתחדשו וישובו ימי החול, 
  האוויר, העפר, המטר והאש, גם אתה גם אתה תתחדש". 

חגים וחופשות הם הזדמנות ליציאה ממסגרת, משגרה, ולכן אנחנו מאוד אוהבים אותם... קיימות סיבות נוספות לכך זהו זמן של נסיעות, מפגשים משפחתיים, חוויות והזדמנויות וכו'...  גם בהקשר לאכילה בחגים אנו מרגישים חופשיים ומרשים לעצמנו לצאת מ"נוהל שגרה", לחרוג מעבר למה שמותר ונכון לנו. אפילו התינוקות שאינם בדיוק מכירים את משמעות החגים והחופשות, יוצאים בחגים משגרה - לוח הזמנים שלהם משתבש, סדר האכילה והשינה משתנה, וקורה שהם אפילו מתעוררים בלילה לאכול אחרי שכבר כמה חודשים טובים ישנים לילה שלם.
מכאן שהשגרה בכל זאת טובה לנו, שומרת עלינו אך כדאי גם שקצת נעזור לה...
מה לעשות ?
ראשית חשוב שנקבל באהבה את החריגות שקרו לנו , כמו לרבים אחרים. בהקשר הזה עלינו ממש להשתדל ולהימנע ממחשבות שליליות לא ידידותיות כלפי עצמנו כמו "כרגיל אני עושה שטויות", "בחיים לא אצליח לשמור על דפוסים קבועים", "אין סיכוי שאלמד להתנהל נכון " ועוד מבחר דברים מוכרים ולא נעימים. מחשבות אלו מורידות מורל, מחלישות ומכניסות  לחוויה קשה המחזקת את הנפילה שממילא כבר קרתה...
אז מה כן ? להשתמש בדפוסי חשיבה חיוביים ותומכים כמו למשל  "כל יוצא מהכלל מעיד על הכלל" כלומר, החריגה היא יציאה זמנית מהשגרה ועכשיו הזמן לחזור אליה. "כל נפילה מאפשרת קימה, עלי רק לבחור לקום". המחשבות החיוביות מייצרות רגשות חיוביים המאפשרים לנו להרגיש טוב עם עצמנו, ולהיות נינוחים וסבלניים כלפי עצמנו. במצב רגשי חיובי כזה גם ההתנהגות שלנו הופכת לחיובית, תומכת ומעצימה היוצרת שוב מחשבה חיובית... וחוזר חלילה – כך אנו מכניסים את עצמנו באופן חיובי חזרה לשגרה...!
מתוך הנאמר לעיל ניתן להבין כי ההתנהלות החיובית שלנו היא תוצאה של מה שאנו מייצרים לעצמנו (המחשבות החיוביות) לכן יש להתאמן ליצור אותן, בכל יום ליצור לפחות מחשבה חיובית אחת...!  מובטח כי מפעם לפעם המשימה תהיה יותר קלה...

חשוב לציין כי שגרה בהקשר לאוכל משמעותה התנהלות במסגרת ברורה התומכת אכילה בריאה ונכונה, תוך הקשבה לרעב ושובע (מי שלא מכיר תחושות אלו חשוב שילמד ויכיר אותן), הליכה של  10-15 דקות כל יום לשיפור מצב הרוח והאנרגטיות (כן, כן הוכח שזה מספיק), שתיה מים מרובה, מהולה ברוח חיובית ותומכת, קבלה ואהבה עצמית ושמחה  (ולא חלילה משטר דיקטטורי של היעדר וחסך !)  בתוך אוירה כזו עם התנהלות מסודרת ההצלחה מובטחת. מחקרים הוכיחו כי רוב האנשים מעלים במשקל במצב של כעס ועצבים ! לכן גם אם חרגנו מהשגרה, קבלתה באהבה תעזור לנו לחזור אליה.