יום שלישי, 19 באוגוסט 2014

שתיית מים –"סם החיים" מסייעת להורדת קילוגרמים מיותרים...!

נשים וגברים רבים מחפשים את המתכון המנצח להרזיה שאינו דיאטה חד-פעמית אלא           שינוי של הרגלי חיים. אחד מהמרכיבים החשובים  לאורח חיים בריא הוא שתיית מים. מים הם מוצר זול שהעולם מספק לנו אך אנחנו לא מספיק מקפידים לצרוך אותו     ולהנות ממנו.
כולם יודעים כי 70% מגופנו הוא מים ויש להם חשיבות רבה בחיינו. המים מווסתים את הטמפרטורה בגוף, שומרים על לחות וחיוניות העור, מונעים קמטים, מעורבים בכל תהליכי התאים, תהליכי עיכול, סינון חומרים והוצאת פסולת. כמו דלק ושמן במכונית המאפשרים לה לנסוע בקלות כך מים בכמות מספקת מאפשרים התרחשות שוטפת ואיכותית של פעולות כימיות וחילוף חומרים תקין בגוף.
מכירים תופעות כמו עייפות, כאבי ראש, סחרחורת, חשיבה מעורפלת ?כמה דקות לאחר שתיית מים נוכל לחוש בהתאוששות וחזרה לתפקוד. המים מחזירים את רמת החמצן הנחוצה לגוף. המים מהווים גורם סיכה במפרקים ובשרירים ועוזרים להפחית התכווצות ועייפות בשרירים.
גורם חשוב בצריכה של מים הוא "הקשבה" לתחושת הצמא שלהגוף וסיפוקה. אנו מאבדים נוזלים בהזעה, בנשימה, בשתן, בזמן מחלה כשחום גופנו עולה, בפעילות גופנית מוגברת או במזג אויר חם כל אלו מחייבים שתייה מרובה. צבע השתן יכול לתת לנו מידע על מצב "משק המים" בגופנו – צבע בהיר מצביע על שתיה מספקת וצבע כהה ועכור מלמד על התייבשות. לפיכך מומלץ לא לחכות לתחושת צמא כדי להתחיל לשתות משום שהיא מופיעה כשאנחנו כבר נמצאים במצב התחלתי של התייבשות .
ניתן לחיות מספר ימים ללא מזון אך בלתי אפשרי לחיות ללא מים, ואם לא שותים מספיק רמת התפקוד שלנו יורדת.
כאמור שתיית מים חיונית לגוף, הם עושים אותנו בריאים יותר, חכמים יותר וכנראה שגם רזים יותר... כיצד?
רוב האנשים אינם מודעים לכמות המים שהם שותים ולמעשה אינם גומעים מספיק מים במהלך היום אפילו לא כמחצית מהכמות לה הם זקוקים.
חשוב לציין כי מערכות הרעב והצמא שלנו קרובות זו לזו במוח ולכן איתותי הרעב והצמא פעמים רבות מתחלפים. הגוף מתקשה מאוד להבחין בין רעב לצמא, אנו יכולים להרגיש רעב ולפנות למקרר ולאכול, כשלמעשה אנו צמאים למים, מה שגורם לנו להשמנה. אם נשתה לפני הארוחה כוס מים או שתיים עוצמת הרעב תפחת, ולא נרצה כל כך לאכול, כך נחסוך במצטבר הרבה קלוריות לאורך זמן.  המים הם נוזל נטול ערך קלורי, הממלא את הבטן, תורם לתחושת מלאות ומפחית את כמות המזון הנדרש על מנת לשבוע ולאורך זמן מסייע לירידה במשקל. כיצד הדבר מתרחש ? מה שיוצר תחושת שובע זהו לחץ פיזי על דפנות הקיבה. בדפנות הפנימיים של הקיבה ישנם חיישנים וכשמופעל עליהם לחץ פיזי הם משדרים למוח תחושת שובע. לחץ זה יכול להיגרם על ידי מזון הממלא את הקיבה אך גם על ידי נוזלים. השתייה "מבלבלת את המוח", ומשדרת תחושת מלאות ושובע למרות שלא אכלנו ! שתייה לפני האוכל יכולה לעזור בהרגעת עוצמת תחושת הרעב ולהפחית את כמות האוכל הנדרש לנו כדי לשבוע.
אנשים רבים מגלים כי שתיית המים לפני הארוחה מביאה אותם אל השולחן בתחושת רעב פחות קיצונית העוזרת להם להפחית את כמויות המזון שהם אוכלים וגורמת להם לאכול יותר במתינות ובזהירות ומאפשרת לעשות בחירות נכונות יותר לגבי סוג המזון שהם בוחרים לאכול.
אחד המחקרים מצא כי אנשים ששתו מים לפני הארוחה אכלו כשבעים וחמש קלוריות פחות בכל ארוחה, ובמהלך היום הגיעו לחסכון של כמאתיים קלוריות.
שתיית מים מגבירה כאמור חילוף חומרים, פירוק שומנים ופליטת רעלים מהגוף המסייעים גם הם בהורדה במשקל. המים מצויים יותר בשרירים מאשר ברקמת שומן ולכן בגופם של שמנים יש פחות אחוזי מים. לכן, אנשים בעלי עודף משקל הרוצים לרזות טוב יעשו אם ישתו יותר מים.
שתיית מים מחליפה צריכת המשקאות הממותקים ומסייעת בהפחתת קלוריות והורדה במשקל.
חשוב לציין כי יש להקפיד לשתות מים תוך הקשבה לצרכי הגוף ולהימנע משתיית מים מוגזמת העלולה להזיק עד לכדי  מצב של "הצפה בגוף" ואיבוד מינרלים חיוניים לגוף.
מכל הנאמר לעיל, נראה כי בהרזיה מתוך אורח חיים בריא לא רק תזונה נכונה חשובה אלא הרגלי שתייה של מים הם חלק חשוב להשגת המטרה !
אני יכולה לשמוע את הקולות שלכם המגיבים ואומרים – "אנחנו לא יכולים לשתות מים, אי אפשר להכניס מים לפה... מה עושים ?"
על כך אכתוב בפעם הבאה...