יום חמישי, 26 בינואר 2017

דמיון בחיים נותן המון ...!


הדמיון הוא מרכיב פעיל בהתנהלות היום-יומית שלנו. אנו מדמיינים לקראת כל פעולה קטנה כגדולה מבלי להרגיש, למשל, לפני ביצוע פעולות פשוטות כמו נסיעה, הכנת ארוחה, שיחה, ביצוע עבודה אנחנו מדמיינים את התהליך ואת התוצאה. בפעולות האוטומטיות הדמיון אינו מורגש, אולם לקראת אירועים, פעולות חדשות או קבלת החלטות אנחנו משתמשים בדמיון וגם יותר מודעים לו. 
מהו הדמיון ? מתן תמונה למחשבה, למקום שאנו שואפים להגיע אליו והתת מודע שלנו כבר דואג להגשים את המשאלה הזו. הדמיון נעשה באופן לא מודע אך משפיע רבות על הדרך בה אנו פועלים, על רגשותינו ועל התוצאות של פעולותינו.
את הדמיון ניתן להפעיל בעזרת החושים - כשאנחנו רואים את האירוע העתידי, שומעים צלילים וקולות, וחשים פיזית תחושה אותה אנחנו נרגיש לכשיתרחש האירוע, ככל שיותר חושים משתתפים... החוויה עוצמתית והשפעתה רבה יותר.
לאחרונה הוכיחו מחקרים כי ניתן בעזרת דמיון שאנו עושים פעילות גופנית להעלות את הדופק שלנו...
חשוב לציין כי אין צורך לקראת דמיון לבצע היערכות מיוחדת, התהליך הוא קצר ופשוט.. ולא נדרש לעזוב עיסוקים למשך זמן ממושך, להתפנות לחדר שקט וכדומה. חשוב להתחיל את הדימיון  ב-3-5 נשימות עמוקות ולחוש רגיעה והרפייה. הנינוחות והרוגע מסייעים לשלוט במחשבות המעסיקות אותנו כאן ועכשיו, לנטרל אותן שלא תפרענה לתהליך, והגוף הרפוי נענה גם הוא לתהליך ומתמסר לתחושת החדשות הרצויות.
מי שיגיד לעצמו – זה לא אפשרי, אני לא מסוגל, הוא באמת לא יהיה מסוגל, יש בטבע חוק הנקרא "חוק המשיכה" והוא מושך לעצמו את האי מסוגלות. לעומת זאת, אם אדמיין את עצמי רזה, יפה, מצליחה ומאושרת, לא ישאר מקום מחיה למוחי החושב, הביקורתי המתנגד לחלקי תמונות חיים שליליות ובכך אני מזמינה יצירה של אמונות ודפוסים חדשים אשר מטיבים איתי ויכולים לסייע לי להטמיע בי את השינויים בכל תחומים חיי.
על מנת להמחיש את הרעיון אני מזמינה אתכם להתנסות בכוחו של הדמיון. אם המקום בו אתם יושבים הינו שקט ומאפשר לכם התנסות קחו 3-5 נשימות עמוקות שיביאו אתכם להרגע. חישבו על אירוע ספציפי בו שמחתם מאוד באופן מיוחד, שחזרו רגע מסויים באירוע בו חשתם את השמחה באופן עוצמתי , היזכרו מה ראיתם ברגע הזה ? מה שמעתם? מה הרגשתם בגוף כשאתם כאילו שוב בתוך שיא החוויה ?
מהי עוצמתה בין 1 – 10 ? 
ההתנסות מלמדת כי בעזרת הדמיון ניתן לחוש בחוויה כאילו היא קורית כאן ועכשיו אפילו שעברו כמה שנים מאז... המוח אינו עושה הבחנה בין מציאות ודמיון ומבחינתו כשאנחנו מדמיינים זה כאילו קורה כאן ועכשיו.
בדיוק באותו אופן ניתן להשתמש בדמיון לקראת אירוע עתידי שטרם קרה... כאמצעי לקידום עצמי, לסיוע לקראת התמודדות באירוע מאתגר ...
אם יש לכם אירוע עתידי שאתם אמורים לחוות ולקראתו אתם מעט חוששים – הכניסו עצמכם לתהליך דמיון קודם כל על ידי 3 נשימות עמוקות ורגיעה ואז דמיינו שאתם בתוך החוויה ואתם מתנהלים בה לשביעות רצונכם... שימו לב מה בדיוק אתם חווים שם בעזרת כל אחד מהחושים? חפשו את החוש (ראיה,שמיעה,תחושה) בעזרתו נוח לכם להכנס לתהליך הדמיון...
האם אתם  קודם רואים תמונה כלשהי או קודם כל מרגישים תחושה ? או אולי שומעים קולות או צלילים הנמצאים בזירת האירוע? בדרך כלל מתחילים בערוץ אחד ומוסיפים לו ערוץ נוסף או יותר.. כולל חוש טעם וריח.
חוויה זו של הדמיית הארוע העתידי נתפסת במוחנו כ"חזרה גנרלית" של האירוע ואז קורה שכשמגיעים לרגע האמת יכולים לחוש שהסיטואציה כבר מוכרת לנו, כאילו כבר היינו במקום הזה וההתנהלות שלנו שם מוכרת לנו...
שימוש נוסף – אם יש סיטואציה שבה אתם מוצאים עצמכם תמיד כועסים ומתרגזים ואינכם אוהבים להיות במקום הזה, חשבו מהי התחושה שאתם רוצים לחוות במקום הרוגז ובעזרת תרגיל הדמיון הכניסו עצמכם למצב הרצוי לכם. לדוגמה דמיינו עצמכם מרגישים טוב, שמחים, אנרגטיים, חיוניים, וכך הלאה בתחושה המתאימה לכם ובכל החושים !!!
אין ספק כי חוויה טובה זו מחזקת אותנו ותשפיע עלינו גם בזירות נוספות של חיינו.
תרגול פעולת הדמיון בכל פעם מספר דקות תחשוף את המוח לערוץ זה ותכשיר אותו לבצע זאת בקלות .
אסיים בציטוט קצר :
כושר הדמיון הוא התמצית והעיקר של מה שנקרא בפיכם תבונה. אתם סבורים שהיכולת לדמיין אינה אלא אמצעי, צעד מוביל בדרך לפתרון בעיה או הגשמת מאווים. אבל הכוח המדמה הוא הכוח המחולל"
מייקל קרייטון מתוך הספר "כדור"

שלכם,
ענת דור, מחברת הספר "חוכמת השבוע"– כלי אימון ו-NLP  מתוך פרשות השבוע, ספר מתנה לחיים מאושרים !