יום רביעי, 10 באוגוסט 2016

חיבור לערכים מעניק חיים טובים

הפעם אתחיל בסיפור קצר,

לפני שבוע נסעתי כאן בפסגה לכיוון ביתי ולפני הפניה לרחוב בו אני גרה האטתי את הרכב. לפני מימין על המדרכה ראיתי אישה מבוגרת בעלת שיער שיבה מטיילת עם כלבה הקטן. היא הגיעה עד לפח הזבל הירוק הגדול העומד בפינת הרחוב ונעלמה מאחוריו. ציפיתי לראותה מגיחה מצידו השני של הפח אך זה לא קרה. כשהתקרבתי למקום ראיתי אותה כפופה, מרימה שקית זבל שהיתה זרוקה על המדרכה, זורקת אותה לפח ומקפידה לסגור אותו.
נדהמתי ! מאוד התפעלתי מאוד מהמעשה שעשתה. ממש רציתי לעצור להגיד לה כל הכבוד ! ולשאול אותה למה עשתה זאת ? אך הרגשתי קצת מבוכה ופחדתי שאביך גם אותה. הרהרתי לעצמי מה מוביל אישה מבוגרת להתנהגות כזו ? הייתי סקרנית להבין מה בדיוק עבר לה בראש?

מאחר ולא דיברתי איתה יכולתי רק לנחש שהשקית הזרוקה על המדרכה ליכלכה מבחינתה את הסביבה והפריעה לה כי הנקיון הסביבתי אולי מאוד חשוב לה. היא בוודאי מהאנשים המנקים את חצר ביתם וסביבתו לטובת הכלל ולא משאירים לכלוך מחוץ לדלת או שער ביתם. כמו שאולי גם לא תרעיש בחדר המדרגות או תדליק מוזיקה בקולי קולות מתוך כבוד לשכנים. כולנו מכירים אנשים שכן עושים זאת...
כאמור הניקיון הסביבתי הוא הדבר החשוב לה ובודאי לא מה תגיד הסביבה עליה ולכן לא העסיקה אותה המחשבה מה יגידו עלי אם יראו אותי מרימה זבל?  וגם לא חששה מתגובות כמו  "פראיירית" וכדומה.  אילו היתה חוששת כיצד יתפס המעשה שעשתה היתה בודאי נמנעת ממנו. בתוך תוכה היא הרגישה כי חשוב לה שסביבת הפח תישאר נקיה.
המפגש הזה עם האישה הביא אותי לחשוב שוב על משמעות הערכים בחיינו עד כמה הם מובילים אותנו ואת התנהגותנו. ועד כמה אם בכלל אנחנו מודעים להם ופועלים מתוכם,
נקיון, שמחה, שלווה, הישגיות, כסף, ועוד ועוד הם דוגמאות לערכים.
המילה ערך אינה מילה שיפוטית המכוונת למשהו ערכי ושווה , אלא באה להראות שהדבר חשוב בעינינו. הוא יכול להיות חשוב בעינינו ולא חשוב בעיני מישהו אחר.  כמו שהוא יכול להיות חשוב בעינינו היום ובזמן אחר להיות פחות חשוב.


לפעמים אנחנו אפילו לא יודעים מהו הערך המשפיע ומנהל אותנו ולא מבינים את עצמנו ואת התנהגותנו. הערכים בחיים הם אבני הבניין שלנו ולכן חשוב שנכיר אותנו. בעזרתם לא תמיד באופן מודע אנו מנהלים את הבחירות שלנו בכל רגע וכאמור עם השתנותם גם הבחירות שלנו משתנות.
ערכים משתנים עם השנים, מה שהיה בעיניי ערך חשוב יכול להיות שולי בנסיבות שונות של החיים ועם הניסיון המצטבר בהם. לדוגמה אם כסף מנהל בחור צעיר, והוא משקיע בעבודה את רוב שעות היממה, לאחר הקמת משפחה ערך המשפחה עשוי לתפוס מקום חשוב יותר ויגרום לו לצמצם את מספר שעות העבודה.
עד כמה ידוע לנו מהו הערך המניע אותנו בתחום בו אנו מצליחים ?
מהו התחום בו אנחנו לא שבעי רצון והאם ברור לנו מהו הערך המנהל אותנו שם ? אולי הוא כבר לא מתאים ולא מניע ולכן כדאי למצוא ערך אחר שיניע אותנו ?
לפעמים שני ערכים חשובים לנו בחיינו יכולים לעמוד בסתירה זה עם זה. לדוגמא בעבודה עצמאות ושיתוף פעולה יכולים לסתור זה את זה או סדר וניקיון ויצירתיות מה שעשוי לגרום לחיכוכים ולהקשות עלינו את ההתנהלות...
גם בחינוך ילדים אפשר לזהות ניגודים בין ערכים. לימודים מול בילוי, עבודה מול הנאה. סדר מול חופש.
התנהגות שלילית אפשר לשנות כשבוחנים אותה ומזהים כיצד היא פוגעת בערך או יותר חשובים ומשמעותיים לנו.

תודה לגברת עם הכלב שהזכירה לי את נושא הערכים וחשיבותם בחיינו.
אתם מוזמנים לחשוב על זירה בחייכם שאינכם שבעי רצון בה ולבחון איזה ערך או יותר מנהלים אתכם שם ? איזה ערך אחר שלכם אולי נפגע שם ולא בא לביטוי ? ומה הייתם רוצים לשנות כדי להחיות מחדש את הערך הפגוע ?