יום שלישי, 26 ביולי 2016



מדיבור פנימי  שלילי לחיובי  



לעתים נדמה לנו כי עצם היותנו מודעים לטעויות שלנו מציב אותנו בדרך הנכונה כמו שנוהגים לומר "הכרה בטעות היא חצי פתרון".              ללא ספק חשוב ואפילו בסיסי להיות מודע ולראות את הטעויות והחולשות שלנו אך ההכרה הזו אינה מספיקה. לפעמים בגישה "טוב שאני מכיר בחולשות שלי" יש משהו טוב המשאיר אותנו שם וכך הבעיה נותרת ומתחזקת ומייצרת עם הזמן גם דיבור פנימי שלילי על עצמי שאני לא יוצלח , שתמיד אני מפסיד, שאין לי סיכוי וכדומה.. בבחינת "האנרגיה זורמת למקום בו  תשומת הלב שלנו נמצאת" (אחת מהנחות היסוד של nlp)  כך קורה שאנו נותרים בזירת הבעיה ומקבלים אותה ללא שינוי ומתרחקים מחיפוש פתרון הולם.
מחשבות אלו מחזקות  את עצמן והופכות בהמשך לאמונה שגם היא בולמת מלצאת מהמצב.
לפיכך, לצד ההכרה בטעות שעשיתי יש מקום לחשיבה יצירתית, שתסייע לאתר אסטרטגיות שונות להתגבר על התחושה השלילית ולפתור את הבעיה...
אחת האסטרטגיות היא דיבור פנימי חיובי המניע לפעולה ומסייע לחולל שינוי.
מהו הדיבור הפנימי ?
דיבור פנימי הינו שיח פנימי מתמשך ביני לבין עצמי, להבדיל ממחשבה המופיעה לשבריר של שניה, נעלמת ונשכחת.                                    הדיבור הפנימי האוטומטי העולה בעקבות טעות או אי שביעות רצון עצמי הוא בדרך כלל שלילי, מעצים לנו את הרגשות השליליים ומחליש אותנו לדוגמא : "שוב אני מאחרת, אף פעם אני לא מצליחה להגיע בזמן הביתה, הילדים כבר מחכים עצבנים, מחכה לי בית הפוך"                                                                                                                    לעומת זאת דיבור פנימי חיובי יכול להעצים אותנו ולגרום לנו לקחת יוזמה לפעול ולתקן את הטעות. לדוגמה "שוב אני מאחרת, ברור לי שמחכה לי בית הפוך, זה לא אפשרי עוד האיחורים האלה ! מחר אשים על השולחן בעבודה שעון מעורר שבארבע יקפיץ אותי מהכסא ! " או אולי "ברור לי שהגזמתי באיחור והבית שמחכה לי הפוך והילדים עצבנים. דבר ראשון שאני עושה חיבוק מהיר לכל אחד מהם, עפה להתקלח להתרענן ולהירגע כך אתחיל את המשרה השניה בבית יותר רגועה".     הדיבור הפנימי החיובי מציג את הבעיה או הקושי ומעורר אותנו לגייס את החוזקות והמשאבים שיש לנו כדי להתגבר על הקושי ולפתור אותו.
אתן דוגמה לתהליך בו נעשה שינוי מדיבור פנימי שלילי לחיובי .          אם לדוגמה בדרך למקום מסויים הסתבכתי ולא מצאתי את הכתובת... המחשבה האוטומטית שלי היא "אני לוזרית, שוב זה קורה לי, אני לא יודעת לקרוא מפות..."
הדיבור השלילי כאמור מציב אותי כחלשה ומוריד את המוטיבציה.
לאחר רגע נוסף ניתן להכניס דיבור פנימי חיובי המזכיר לי את הכוחות שלי, "לפעמים אני אמנם טועה אך אני לא נבהלת, ואני גם יודעת לתקן את הניווט".
גישה זו מגייסת את הכוחות כדי לפתור את הבעיה.

חשוב שהדיבור הפנימי החיובי יאמר בטון חיובי, אנרגטי ומעודד. למנגינה יש משמעות וכוח אפילו יותר מאשר למילים.  נימה חיובית מוסיפה אנרגיה חיובית המסייעת להתנהל מול הבעיה. (להבדיל מהדיבור הפנימי השלילי שהטונים בו קשים ונוזפים.

ניתן לגייס את הדיבור הפנימי על ידי הצבת שאלה כמו למשל : "מה אני מתכוונת לעשות נוכח הבלגן שכבר קיים ומצפה לי בבית ?" "כיצד אני רוצה להגיב כשאכנס הביתה ?"או "מה לעשות כדי להגיע בזמן הביתה ?"                                                                                        חשוב שהשאלה תהיה מנוסחת באופן המכוון לתשובה מה עלי לעשות (ולא מה לא לעשות !!!)
תפקיד השאלה לעורר דיון פנימי ביני לבין עצמי וחשיבה יצירתית מה ואיך כדאי להגיב... ומייצרת אסטרטגיית פעולה מתוכננת טובה לפעולה ולא עוד תגובה אוטומטית.                                                                                                  התשובה שאני נותנת לעצמי הופכת למעין התחייבות שלי בפני עצמי לפעולה בדרך המיטבית ביותר עבורי.
אז נתחיל לשאול את עצמנו שאלות מעצימות ונענה לעצמנו את התשובות המתאימות לנו ביותר...

בהצלחה !