יום חמישי, 6 בפברואר 2014

"לשון מאזניים" למשקל ובכלל ... !

"חיים ומוות ביד הלשון", הלשון בה אנו  חושבים מבטאת את עולמנו הפנימי ומשפיעה רבות על התנהגותנו. המילים וגם הטון שאנו בוחרים מעצבים את חיינו. ובעניין האכילה - לשון קיצונית עלולה להוביל למצבים בלתי אפשריים עבורנו לאורך זמן, עד לכדי מצבי קיצון... להשמנת יתר או רזון קיצוני.
לשון הדיאטה היא לשון קיצונית המשתמשת רבות ב"אסור", ו"אין". 
לדוגמא "בחיים לא אוכל לשלוט בעצמי", "אם רוצים לשמור על משקל תקין צריך לסגור את הפה וזהו!"  "אין לי סיכוי להוריד במשקל"  "אם אוכל עוגה זה ישבש לי את כל הדיאטה". הלשון הקיצונית מובילה להתנהגות קיצונית כמו הפסקת אכילת שוקולד או עוגות, הוצאת לחם או מאכלים עשויים מקמח מהתפריט ועוד כהנה וכהנה צעדים קיצוניים בתקוה כי נשיג את מטרתנו ונרד במשקל ! הלשון הקיצונית משבשת לנו את מנגנון האכילה הטבעי, מלמדת אותנו להתעלם מתחושות הגוף... מרחיקה אותנו מעצמנו... ובמקום להיות בחיבור לעצמנו אנו עסוקים בגורמים חיצוניים המנהלים אותנו וקובעים לנו מה מותר לנו לאכול ? מתי לאכול ? כמה לאכול? וכדומה...   למעשה הלשון הקיצונית מפרידה בין התנהגות האדם לרצונו וצרכיו הפנימיים, מוציאה אותו מהאיזון של עצמו. היא מכוונת להתנהגות קיצונית שהגוף לא יכול לעמוד בה לאורך זמן... גישה זו מסתמכת על כוח הרצון שיש לאדם אך הוא זמני ולא ניתן להסתמך עליו לנצח כאורח חיים. שינוי דרסטי מכניס את המוח שלנו למצב לחץ המעורר תחושת איום ואי שקט... המובילים לתחושת מתקפה שיש להילחם נגדה. האיסור פוגע בהנאה ובאיכות החיים ודווקא מעורר חשק לאכול את מה שאסור... מה שמביא בסופו של דבר לתוצאות השליליות של הדיאטות...  
לעומת זאת ניתן להשתמש ב"לשון מאזניים" – לשון ידידותית ומאוזנת , המכוונת לחקר וגילוי  של האדם את עצמו, דבר חשוב ובסיסי  כי "קצת אבדנו את זה..."  "לשון מאזניים" מכוונת את האדם לדיאלוג  בינו לבין עצמו (בנוסף לדיאלוג עם העולם) לזהות מה טוב לו, לגופו, להכיר את הקודים הפנימיים של גופו שיעזרו לו להגיע לאכילה המאוזנת שלו, זיהוי תחושת השובע הנוח שלו, זיהוי המזון המשפיע עליו לטובה ומעורר אצלו אנרגטיות וקלילות לעומת המזון המכביד עליו ? מה מסייע למערכת העיכול שלו ומה מקשה עליה ?
התוצאה של "לשון מאזניים" היא תחושה של שליטה פנימית, אנרגיה, שלוה, אושר וחיבור עצמי  המביאים למוטיבציה, עשייה חיובית ובריאות. לדוגמא "אני שואפת לאורח חיים בריא", "אני שואפת לרדת מעט במשקל" משפטים אלו משדרים אופטימיות ותחושה כי השאיפה אפשרית, והמילה מעט אינה מלחיצה אלא הופכת את המטרה לבת השגה.
"אני יכולה לרדת במשקל" – זוהי הצהרה על יכולת עשייה, המציגה בחירה ללא תחושת לחץ או איום. משדרת כוח ושליטה. השימוש במילים רוצה, בוחר, מעוררות יכולת  מסוגלות ובחירה להימצא במצב המתואר.
בימים קדומים השתמשו במשקל מאזניים עתיקים כדי למדוד את משקלו של חפץ. עשו זאת בעזרת משקולת שהניחו בצד אחד של המאזניים ובצד השני את החפץ אותו רצו לשקול. "לשון מאזניים" מכוונת גם היא ליצירת איזון בין תחושת הנינוחות של האדם עם עצמו וגופו לבין התנהגותו עם האוכל. 
איזון זה בין הרגש וההתנהגות יביא לתוצאה המיוחלת בטווח הארוך של ירידה במשקל.
תחושת נינוחות נובעת מ"לשון המאזניים" המחברת את האדם לגופו, משחררת אותו מהמתח הבלתי פוסק שהיה לו עם האוכל  תוך מציאת עיסוקים שונים ודרכים שונות להיטיב את הרגשתו עם עצמו. זהו המפתח לאיזון המיוחל אשר בסופו של דבר יביא לירידה במשקל.
המאמן האישי מאפשר למתאמן לנסח מחדש ב"לשון מאוזנת" את מחשבותיו, ותחושותיו עם עצמו והן משפיעות על התנהגותו ... שינוי החוויה האישית של האדם עם עצמו הוא שמוביל בסופו של דבר לשינוי המיוחל במשקל לאורך זמן...!


ענת דור, 


מאמנת אישית מנחת סדנאות  ל"הרזיה דרך הראש"
לפרטים נוספים ושאלות 0526560117