יום חמישי, 6 ביוני 2013

מה שנותר הוא לחתוך ולאכול...

באחד ממפגשי האימון להרזיה שיתפה אותי מתאמנת בתופעה שלדבריה כבר הפכה להרגל : "אני יושבת ליד המחשב ועובדת, קוראת מיילים ועונה עליהם ופתאום... אני רואה את המקרר שלי פתוח לרווחה ועל המדף למשל עוגת גבינה... מעבר לנייר כסף שעוטף אותה אני רואה את הקרם המכסה אותה ופירורי שוקולד מעליו... העוגה כל כך מוחשית, ממש מעוררת תיאבון ! מה שנותר הוא לחתוך ולאכול...
כמעט הצלחתי לשכוח שאני בכלל ליד המחשב... רחוקה מהמטבח והמקרר...
התמונה שעלתה במוחי הצליחה לעורר את בלוטות הטעם... הקימה אותי אל המטבח להוציא את העוגה ולפרוס ממנה חתיכה הגונה ומרשימה. מה יהיה? אפילו מול פיתוי שאינו אמיתי, אשר מופיע בדמיוני איני יכולה לעמוד ???
תופעה כזו מוכרת לרבים מאיתנו, לפעמים משהו מוחשי מונח לפנינו על שולחן או בדוכן ברחוב מעורר אצלנו חשק לאכול ולפעמים אנחנו פשוט מעלים אותו בדמיון... בשני המקרים אנחנו מופעלים ואוכלים אפילו שאנחנו בכלל לא רעבים...?!?!
איך זה עובד ? 
מה שמפעיל את ההתנהגות שלנו הוא טריגר, גרוי שאנו קולטים בעזרת אחד החושים שמעורר אצלנו רצון לאכול. החשק לאכול מתעורר כל פעם עם הופעת הטריגר ולאחר מספר פעמים נוצרת התניה, התגובה לטריגר הופכת לאוטומטית:  רואה - אוכלת , מריחה – אוכלת , מרגישה – אוכלת וכך הלאה...
טריגרים אינם מלמדים על רעב אמיתי אלא על חיבור שנוצר בינם לבין האכילה, חיבור שהפך כאמור להתניה, להרגל!  אלו טריגרים מזוייפים מכיון שהם חיצוניים לנו או מופיעים במוחנו – כמו בסיפור שלעיל... ובעזרת החושים שלנו אנו חווים אותם רואים,מריחים, שומעים או מרגישים וכתוצאה מכך נגשים לאכול !
הנה לפניכם כמה דוגמאות לטריגרים מזוייפים המפעילים אותנו וגורמים לנו לאכול, אתם מוזמנים לזהות מתוך הרשימה מהו הטריגר המפעיל אתכם, ואיזה חוש קולט אותו ?  
טריגר מקום – מטבח, מסעדה מסויימת, קונדיטוריה, שולחן בסלון...
טריגר פעילות – ישיבה בעבודה, צפייה בטלוויזיה, ישיבה ליד המחשב..
טריגר אירוע – חגיגות, מסיבות...
טריגר מצבי רוח – עצבנות,פגיעות,שמחה,עצב...
כשמפעיל אותנו טריגר חיצוני מזוייף יש לעשות שתי פעולות: 
ראשית לזהות אותו ואת התגובה אוטומטית שלנו....
דבר נוסף לחתוך את הקשר בין הטריגר לתגובה האוטומטית שלנו-האכילה. בתהליך אימון ובכוח המוח ניתן לחולל את השינוי המיוחל ולהיפטר מההתניות השגויות אותן למדנו בעבר,עוד בילדותנו כמו למשל כשיושבים לקרא ספר אוכלים, בצפייה בטלוויזיה מנשנשים, כשעצובים אוכלים משהו מתוק... כשכועסים אוכלים... התנהגויות שגויות שאינן משרתות אותנו עוד... אלא להיפך פוגעות בנו !
טריגר אמיתי – זהו טריגר פיזי פנימי המאותת לנו שאנו רעבים לדוגמא – תחושות שונות בבטן - קרקור, תחושת ריק, כאב, חולשה,כאב ראש ועוד, כל אחד מהם הוא סימן פיזי המלמד על רעב.
אני מזמינה אתכם קוראי היקרים להיות עירניים ולזהות אלו טריגרים מפעילים אתכם ומובילים אתכם לאכילה שלעיתים כלל אינה נחוצה...!