יום חמישי, 3 בנובמבר 2016

סימנים של סתיו סימנים של שינוי

סימנים של סתיו סימנים של שינוי 
   
עננים אפרפרים בשמיים, עמודי חצבים לאחר פריחה, ציפורים עפות בטור זו , ושמיכת החושך מאפילה על היום ועוטפת אותנו מוקדם יותר ויותר. מחודש אוגוסט שלב אחר שלב הסתנן לתוכנו הסתיו והנה הוא כבר כאן במלוא הדרו.

כולנו יודעים שזהו העיתוי וזוהי התקופה אך ביום יום אנו לא תמיד שמים לב לתופעה של חילופי העונות. לרוח בוקר קרירה, לחות על הכביסה שנותרה בחוץ בלילה , להבדלי טמפרטורה בין הבוקר לאמצע היום. לטבע דפוסים משלו והוא משתנה אט אט. תקופת הסתיו כמו האביב קצרה ובכל זאת בעין חדה ניתן לזהות את השינויים בה.                                                                  
אז מה רוצה ללמד אותנו הסתיו ?
שינויי העונות יכולים ללמד אותנו על תהליכי שינוי שאנחנו מחוללים בחיינו.
אנשים רבים מדמיינים לעצמם שביום ההחלטה לחולל שינוי הוא יכנס לתוקפו וגם ישאר, גם אם לא באופן מלא אז לפחות שרוב הדרך לשינוי תיעשה ומהר. כולנו יודעים כי ברוב המקרים ואצל רוב האנשים לא כך הדבר.                                                                                    

למה הדבר דומה ? למעבר מעונת הקיץ לחורף ללא תקופת מעבר של סתיו. שפשוט ביום קיץ אחד יחל לרדת גשם חזק שיהפוך לשלג, השמש תיעלם ויהיה ממש קר. קיימות דוגמאות בחיינו הממחישות שינוי קיצוני כזה - נסו להיזכר במקרה בו פתחתם את מנעול המחסן החשוך שלכם, שאתם מכירים ונכנסתם פנימה, איך מרגישים ברגע המעבר הדרסטי מאור לחושך המוחלט ? זו אינה חוויה נעימה, אנחנו זקוקים לרגע או שניים להסתגל לחושך. חוויה דומה יש כשמתעוררים משינה כי מישהו הדליק אור בחדר וברגע הראשון קשה לעיניים להסתגל לעוצמת האור. גם כשנכנסים לבריכה מרגישים את המים קרים ולגוף קשה לקבל את השינוי הקיצוני בטמפרטורה הוא זקוק לזמן הסתגלות.                     לטבע חוקים משלו ואנחנו חלק ממנו.  כמו בשינויי העונות גם השינויים שאנחנו מחוללים בחיינו נעשים באופן דומה לטבע בהדרגה. כי ככה זה בטבע וגם אצלנו בני האדם.
הבעיה אצל אנשים רבים שהם כלל לא מזהים את התקדמות הדרגתית לעבר המטרה. בתהליכי שינוי עלינו להגדיר מהם השלבים הקטנים אליהם עלינו לשים לב ובעזרתם לזהות כל התקדמות בדרך השינוי. רבים טועים להסתכל לעבר המטרה ומתמקדים במה שטרם השיגו ועד כמה הם נותרו רחוקים ממנה. עלינו לעשות פעולה הפוכה ! עלינו להסתכל לאחור ולזהות היכן אני נמצא עכשיו וכמה התקדמתי לעומת המקום בו הייתי לפני היציאה לתהליך השינוי.
כמו בטבע, יש להתייחס לצעדים הקטנים ולגייס תשומת לב וסבלנות אליהם. יש ללמוד לחגוג עם כל צעד קטן כגדול כי זהו צעד שאמנם בקושי מזהים אך הגוף מסוגל להפנים ולסגל אותו ולכן הוא עשוי להישאר (לעומת צעד מהיר וקיצוני הדורש מאמץ יתר שהגוף מתעייף ממנו וסופו להיעלם).
אתן דוגמא, נניח שאני רוצה להתחיל לעשות פעילות גופנית שאיני רגילה לבצע למשל ללכת חצי שעה שלוש פעמים בשבוע. אפילו שמדובר במטרה פשוטה, זהו בכל זאת שינוי מהותי בהרגל - משום פעילות לפעילות קבועה וזה עלול להיות לי קשה להתרגל לכך ועל כן עלי לזהות כמה זמן אני יכולה להקדיש להרגל החדש כך שלא ארגיש אי נוחות, סבל או עומס שעלולים להחזיר אותי מהר מאוד למצב ההתחלתי של היעדר הליכה. לאחר זמן, אני מרגישה נוח ותחושת מסוגלות בפעילות של חמש דקות. אחרי שאעשה זאת שבועיים שלושה ארגיש שבקלות אני יכולה אפילו להוסיף דקה או שתיים מבלי לסבול. לאחר מספר שבועות אמצא עצמי הולכת 7-8 דקות באופן קבוע ובהדרגה אוסיף כל פעם 2-3 דקות מבלי להרגיש שום קושי או מועקה... הגוף מסתגל להליכה ולומד להינות ממנה עד כדי כך שאם מסיבה כלשהי אפסיק ללכת שבוע שבועיים הוא "יאותת לי וידרוש" את התנועה חזרה. אני מאמינה שהספורטאים שבינינו מכירים את התופעה הזו.
לסיכום, מעתה בכל תהליך של שינוי שאתם רוצים לחולל בעצמכם או שתציעו לילדיכם קחו את הזמן ועשו זאת בהדרגה. כל שינוי קטנטן נחשב ! והוא כבר יביא את הצעדים הבאים אחריו.
אימון בזיהוי השינויים הקטנטנים בטבע כמו עלה חדש בפרח, ניצן חדש שצץ בין לילה ועוד ועוד יעזור לנו להיות סבלניים ולהעריך כל התקדמות קטנה שלנו בתהליכי השינוי שאנו מחוללים בחיינו.


בברכת דרך צלחה לעבר השינוי הבא שתחוללו השנה !

ענת דור, מחברת הספר "חוכמת השבוע"– כלים של אימון אישי ו-NLP  בהשראת פרשות השבוע, זהו ספר מתנה לחיים מאושרים !      מוזמנים להתקשר, להגיב, ולהתייעץ איתי ללא תשלום  0526560117  ענת