יום שישי, 21 ביוני 2013

כיצד ניתן בחברת השפע להוריד בכמויות המזון... ולרזות.

מתאמנת שלי פנתה אלי ואמרה : ברור לי כי על מנת לרזות אני צריכה להוריד בכמויות... ! אבל איך עושים זאת ? איך מתחילים ? בכל מקום סביבי יש אוכל ובכמויות  – באירועים, בישיבות, בפגישות ... מה אפשר לומר לאנשים - אל תגישו ? אל תבשלו ? אין לי שליטה על מה שהם עושים...!!!  והאמת גם אני מבשלת המון לקראת שבת, ממש קשה לי לשנות הרגלים, מה לעשות ? להחרים יציאה למסעדות ? להימנע מבילויים ?? 
החיים שלנו בעידן השפע, מזמנים לנו בכל תחום שפע וכמויות שלעיתים באמת מוגזמות, וכך גם באוכל. כדי לחולל שינוי באכילה עלינו לעשות קודם כל שינוי בתפישה לדוגמא: להתייחס לשפע האוכל סביבנו כהזדמנות לבחירה ולא כהזדמנות לאכילה !
השפע הוביל לאכילה מוגזמת ולהשמנה כלל עולמית. הגירויים סביב יצרו זלילה שהפכה את הקיבה ל"מיכל" שהלך וגדל... שצרך עוד ועוד מזון על מנת להתמלא... וכך נוצרה ההשמנה... !
הפכנו לאנשים אכלנים לא מכיוון שאנו רעבים אלא כי אנו מופעלים משפע הגירויים סביבנו, שפע שבעקבותיו... מתפתים ... ואוכלים...! 
למעשה אנחנו מתחילים לאכול מגירויים חיצוניים ומפסיקים לאכול כשהאוכל נגמר ובשני המצבים אנו פועלים לא כי אנו באמת חשים ומרגישים רעב ושובע.
שפע האוכל וזמינותו הרבה שחקו את מנגנון הרעב והשובע הטבעי שלנו ! עלינו להחיותו מחדש כדי שינהל את האכילה ויבטיח שתהיה מאוזנת ומתאימה לגוף.
כדי לחולל את השינוי, יש לפעול בהדרגה. שינוי הנעשה באופן דרסטי מתפרש במוח כיציאה מאיזון וכניסה לאזור סכנה דבר הגורם לו להיכנס למגננה ולהדיפת השינוי.
הגישה ההדרגתית מסייעת לעקוף התנגדות זו של המוח.
אז כיצד לבצע שינוי ולהוריד כמויות של האוכל ?
ראשית עלי לדעת מהי מטרת העל שלי בהקשר לירידה במשקל...? מדוע אני רוצה לרדת במשקל ? איזה ערך, או משמעות יש לכך עבורי ? המשמעות הגבוהה ביותר עבורי... (נימוק כמו להרגיש קלילה, רזה אינו מספיק - צריך להגיע לערך הגבוה ביותר בחיי שהירידה במשקל עשויה לעזור לי לממש אותו, משהו ברמת הייעוד שלי בחיים.
נקודת הפתיחה ממנה אני יוצאת לעבר השינוי באכילה  היא המודעות העצמית לגבי כמויות המזון אותן אני רגילה לאכול. מי שאוכל ואינו יודע בבירור כמויות המזון להן היה רגיל חשוב שילמד זאת. (מתאמנת שלי סיפרה לי שהיא מחליקה את האוכל מתוך הסיר אל הצלחת ואין לה שום מושג לגבי הכמות שהיא אוכלת...) 
בנוסף עלי לזהות מהו השינוי המתאים לי, איתו אני רוצה להתחיל – שינוי אפילו קטן ונוח שיקדם אותי לעבר המטרה – הירידה במשקל.
חשוב שההורדה בכמות האוכל תיעשה בשלבים תוך שמירה על מצב רגשי של נוחות!  לדוגמא במקום 6 כפות אורז אמזוג לעצמי 5 כפות בלבד – יש להניח כי הכמות הקטנה שאני בוחרת להוריד מתאימה לי ולא תגרום לי לחוויית אי נוחות, ולכן תהיה לי הרגשה פנימית חיובית שתתמוך בי לבצע את השינוי. יש להעריך צעד קטן זה של שינוי ולא לבטל אותו הגם שהוא קטן, מכיוון שהוא עשוי להתקבל ולהישמר בתוכי והמוח לא יזהה אותו. כמו כן, בזכות היותו שינוי קטן אני ארגיש נוח, ללא תחושת קיפוח או רעב בעקבותיו... וכך אוכל להמשיך ולהתמיד בו ולהמשיך הלאה.. לאחר תקופה בה אימצתי את השינוי הקטן בכמות, וכמעט הספקתי לשכוח כמה נהגתי לאכול קודם... אוכל לבצע הורדה נוספת... וכך הלאה עד שלבסוף אגיע לכמות הסבירה בעיני שמתאים לי לאכול. חשוב לציין כי אם בחרתי להוריד כמות מסויימת לדוגמא כף ולאחר האכילה אני מרגישה רעב ואי נחת ... עלי להקטין את הכמות שבחרתי להפחית ולהוריד רק חלק ממנה! יש להאט את הקצב ובלבד שיתאים לי וארגיש בו נוח !!!
אני יכולה לשמוע אתכם מגיבים ואומרים לי ומה בנוגע לכל האימרות עליהן גדלנו :  "אוכל לא משאירים, אוכל לא זורקים - הוא עולה כסף"  "את יודעת כמה אנשים אין להם מה לאכול?" "כיצד ניתן לוותר על אוכל שעמדו וטרחו להכין לנו ? איפה הכבוד ?"
נוכח תפיסות חינוכיות אלו עליהן גדלנו כיצד אנו בכלל יכולים לצמצם כמויות ???
שימו לב ל"סלט" הערכים המנהל אותנו ומשפיע על מה שנכנס לפינו ?!?
הגיע הזמן לעשות בו סדר, להגדיר לעצמנו איזה ערך חשוב לנו באמת שינהל את האכילה שלנו  – האם זו חווית השפע ? האם אכילה מתוך שליטה ? אולי איכות חיים? או בריאות? כבוד להורים? או הכסף? רוגע? ואולי ערך אחר?
כמו שאנו משתנים גם ערכינו משתנים.. בחרו מהו הערך לאורו אתם רוצים לחיות שההרזיה עשוייה לתמוך בו ! ערכים שאינם משרתים אותנו עוד...עלינו פשוט לשחררם לשלום ... ולהציב במקומם ערכים חדשים עדכניים.
שיהיה לנו בהצלחה !